Een groep boeren en boerinnen van Team Agro NL staat van 18 tot 21 januari op de grootste landbouwconsumentenbeurs van Europa, de Grüne Woche in Berlijn. Team Agro NL heeft daar in het Holland Paviljoen, in samenwerking met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), een eigen plek gekregen, waar ze boer(en)burgers zullen uitdelen aan de bezoekers en in gesprek zullen gaan over het verbinden van boeren en burgers.
De boer(en)burgers zijn gemaakt van varkensvlees, afkomstig van varkenshouder Erik Stegink van Piggy’s Palace uit Bathmen, tevens een van de initiatiefnemers van Team Agro NL. De Grüne Woche is door Team Agro NL bewust gekozen om zich te presenteren aan de Tweede Kamerleden, media en bedrijfsleven. De Grüne Woche is daar een uitstekende plek voor omdat politiek, media, beleidsmakers van de ministeries van Landbouw en Economische Zaken/Klimaat én landbouwminister Carola Schouten deze dagen allemaal op de Grüne Woche aanwezig zijn.
‘We hebben daarmee meteen een groot aantal, voor ons belangrijke, gesprekspartners op één plek en hopen de minister natuurlijk ook te kunnen spreken over onze plannen. Wij willen breed bekendmaken dat Team Agro NL is opgericht en in gesprek met de politici, beleidsmakers en media over de beeldvorming van de Nederlandse land- en tuinbouw’, zegt medeoprichter van Team Agro NL, Caroline van der Plas.
Team Agro NL wil zich op de Grüne Woche ook presenteren aan het Nederlandse agrarische bedrijfsleven, dat in het Holland Paviljoen aanwezig is. ‘Team Agro NL wil graag samenwerken met de hele sector voor promotie van de gehele Nederlandse land- en tuinbouw. Wij willen daarover met de bedrijven in gesprek om te kijken wat wij eventueel samen met hen kunnen doen voor een betere beeldvorming van de agrarische sector. Samen zijn we sterk’, aldus Van der Plas.
Team Agro NL is sinds deze week officieel als stichting opgericht. Met bestaande pr-initiatieven en – organisaties wil Team Agro NL gezamenlijk de pr en promotie voor de Nederlandse land- en tuinbouw uitvoeren. In Team Agro NL zijn alle type landbouwsectoren en alle type boeren vertegenwoordigd. ‘Dat maakt ons uniek en sterk, want nooit eerder zaten alle sectoren aan één tafel voor gezamenlijke pr en promotie’, aldus Van der Plas.
Bij Team Agro NL hebben zich inmiddels diverse bestaande pr-initiatieven aangesloten, zoals Varkens Vandaag, Stichting Blij met een Ei, mmmEggies, Boerburgertweet, Boer Bewust, Farm & Country Fair, Vallei Boert Bewust, Salland Boert en Eet Bewust, Wija Digital marketing, Boeren van Nederland, Farmers United, Keten Duurzaam Rundvlees en het boerencollectief Zmaakmakers uit Zeewolde.
Deze samenwerking wordt in de komende periode verder vorm gegeven en er zullen nog meer organisaties, sectoren en pr-initiatieven worden benaderd om samen te werken binnen Team Agro NL.Team Agro NL is te volgen op Twitter (www.twitter.com/teamagronl) en Facebook (www.facebook.com/teamagronl). De website www.teamagro.nl gaat binnenkort live.